0
אחסון אתרים – אחסון בשרת לינוקס או חלונות?

אחסון אתרים – אחסון בשרת לינוקס או חלונות?

רוב חברות אחסון האתרים מציעות שרתי לינוקס או חלונות. בעלי אתרים רבים אינם בטוחים באיזה סוג של אחסון אתר כדאי לבחור – אחסון לינוקס או חלונות. בדרך כלל, הבחירה נעשית על סמך הידע והניסיון של מפתח האתר, אולם לאלו המעוניינים לרדת לעמקם של דברים בעת קבלת ההחלטה ננסה במאמר זה להציג את השיקולים, היתרונות, והחסרונות לבחירה.

סטטיסטיקה

מנתונים המתקבלים מחברת NetCraft עולה, כי סך כל האתרים הרשומים בעולם נכון לחודש אפריל 2016 חצה את קו המיליארד. מתוכם, כ- 167 מיליון אתרים פעילים בלבד.

מתוך מיליארד דומיינים רשומים 49% ממוקמים על שרתי האינטרנט המריצים Linux / Apache ורק כ-10% מהאתרים ממוקמים על שרתים המריצים IIS בסביבת Windows.

מהו IIS – Internet Information Services?

ערכה של כלים מבוססי אינטרנט עבור שרתים שרצים בסביבת Windows. זהו שרת האינטרנט השני הפופולרי בעולם אחרי Apache HTTP Server. השרותים שכרגע נכללים בערכה זו הם: FTP,‏ SMTP,‏ NNTP ו-HTTP/HTTPS

עיקר השימוש בשרת זה הוא כשרת ווב (HTTP).

ביצועים

מהניסיון שלנו כחברת אחסון אתרים בישראל ומבדיקות שנערכו על ידי מומחים אנו למדים, ששרתי לינוקס יכולים להריץ מספר רב יותר של תהליכים. בפועל, הדבר מתבטא בכך, שעל אותו שרת פיזי ניתן לאחסן מספר רב יותר של אתרי לינוקס.

בהסתכלות אחרת, ביצועי אתרים בשרת לינוקס יהיו טובים בהרבה, מאשר אותו שרת עם מערכת הפעלה וינדוס המריץ אותה כמות אתרים.

אחסון לנוקס

יציבות

הדעה הרווחת ונסיוננו כחברת אחסון אתרים מובילה מלמדים, שאחסון שרתי לינוקס יציב יותר משרתי חלונות.

חשוב לציין, שעד לפני מספר שנים הפער היה תהומי, לטובת שרתי לינוקס, אולם בשנים האחרונות מיקרוסופט משקיעה מאמצים רבים ודי בהצלחה בכדי לסגור על הפער. בעוד ששרתי Windows Servers כיום הרבה יותר יציבים, עדיין במקרים רבים נידרש Boot כדי לפתור תקלה.

פונקציונליות

גם שרתי וינדוס וגם שרתי לינוקס ללא הבדל ביניהם יריצו אתרי אינטרנט סטאטים הכתובים בשפת HTML והכוללים סקריפטים בשפת JavaScript.

אולם כאשר מדובר על בניית אתרים דינמיים, כאן השוני הגדול ביותר בין מערכות ההפעלה, וההבדל הוא בבחירה של טכנולוגיות. אם תרצה להשתמש בטכנולוגיות ASP ו- Dot Net רצוי לבחור בשרת שמריץ חלונות, ואז מסד הנתונים יהיה על פי רוב Access או MS SQL.

אם תבחר לאחסן את אתרך בשרת לינוקס אזי שפת התוכנה תהיה בדרך כלל PHP, PERL או PYTHON ובסיס הנתונים מסוג MySQL.

יש לציין שגם אחסון אתרים על שרת Windows, מאפשר שימוש ב- PHP ו- MySQL וזאת שוב תודות לקהילות קוד פתוח.

אבטחה

האבטחה של שרתי אינטרנט היא בעיה מרכזית וקיימת בכל סוגי השרתים. יש לציין שמניסיוננו, רוב הפריצות לאתרים הינה תוצאה של מחדלים של מפתח האתר או מפעיל האתר.

מיקרוסופט התקדמה בצורה מהותית בשנים האחרונות בנושא אבטחה וכהרגלה מחקה פונקציות ומערכות אבטחה שקיימות בלינוקס מזה זמן רב. כאן יש לציין יתרון קטן למיקרוסופט, המאפשרת עדכוני תוכנה אוטומטיים המאפשרים ניטרול פרצות מנוהל ומיידי בעוד שבמערכות לינוקס יש צורך לעקוב אחרי עדכוני אבטחה ולבצע אותם ידנית.

לקריאה נוספת אודות אחסון אתרים בטוח

נוחות שימוש

אם המיקוד שלנו הוא בפלטפורמות אחסון אתרים, אזי לכל הפלטפורמות קיים לוח בקרה ידידותי, המאפשר שליטה בכל המאפיינים של חבילת האחסון מתוך הדפדפן. בנושא זה אין הבדל בין אחסון אתרים לינוקס לבין אחסון אתרים וינדוס.

מצד שני, אם מתייחסים לניהול מערכת הפעלה של שרת אינטרנט, ניתן לאמר שניהול מערכת לינוקס מורכב יותר ודורש ידע והתמחות גבוהים יותר. הניהול נעשה דרך פקודות שורה, לעומת ממשקי ניהול גרפיים שכולנו מכירים בחלונות.

מנהלי מערכות לינוקס הם לרוב פאנטים לעניין ויצהירו כי אין שום הבדל והעניין הגרפי אינו משמעותי. בנוסף, מנהלי מערכות לינוקס ישמחו להדגים בפנינו שליטה מדהימה ויכולות שהן בלתי מושגות בחלונות בהקלדה של פקודות שורה ארוכות ומורכבות.

עלויות

לינוקס היא תוכנה בקוד פתוח, שהשימוש בה חופשי וללא דמי שימוש. התוכנה מפותחת ע”י מספר רב של תוכניתנים מתנדבים ברחבי העולם, שהקו המנחה אותם הוא תרומה לקהילת המפתחים ועל כך הם ראויים לכל שבח.

וינדוס, לעומת זאת, מפותחת ע”י תוכניתנים שכירים בחברת מיקרוסופט, תמורת שכר המשולם מתשלומים הנגבים מן הלקוחות, עבור רישיונות שימוש. הרצון של מיקרוסופט כחברה מסחרית להרוויח כסף הוא לגיטימי ביותר, אולם כמה פעולות שלהם ומחירים גבוהים כשל מונופול הביאה עליהם מתנגדים רבים כולל מדינות וממשלות.

ההבדל בעלויות בין אחסון לינוקס לחלונות אינו מסתיים בעלות מערכת ההפעלה בלבד. מהר מאד תגלו שכל אפליקציה או מרכיב תוכנה נוסף לווינדוס יעלה לכם כסף רב. לעומת זאת, תוכלו למצוא מרכיבי תוכנה ואפליקציות רבות ומגוונות ללינוקס, שכולם תחת רישיון לשימוש חופשי.

אף על פי שנשלם עבור רישיונות תוכנה לסביבת וינדוס בעוד לינוקס הוא חינם, יש לתת את הדעת לעלות אחזקה כוללת או באנגלית: “Total Cost of Ownership”. כאן צריך להביא לידי ביטוי בחישוב העלות גם את העלות של מנהלי מערכת, שבדרך כלל יקרים יותר בלינוקס לעומת זאת את זמן תחזוקה שוטף קצר יותר בוינדוס בגלל כלים נוחים ומסודרים יותר. לעומת זאת, אבטחה ויציבות גבוהים יותר בלינוקס מקטינים משמעותית את זמן הטיפול במערכת לעומת וינדוס.

אינטרויז’ן, כספק אחסון אתרים וגם אחסון שרתים מוביל, כמו גם מספר רב של חברות אחסון אתרים ו שרתים בעולם, מתמחרים את חבילות אחסון לינוקס במחיר הנמוך בכ- 25 אחוזים לעומת וינדוס.

לסיכום

המלצתנו האישית הינה לבחור בחבילת אחסון אתרים מבוססת לינוקס, אלא אם כן בכוונתך להשתמש בתכונות או אפליקציות ספציפיות של חלונות. הסיבות לכך הינן:

  • אחסון לינוקס נפוץ יותר.
  • יציב יותר.
  • בטוח יותר.
  • בעל ביצועים גבוהים יותר.
  • וגם… זול יותר.