0
סוגי מחשוב ענן

סוגי מחשוב ענן

מחשוב ענן הוא שם כולל לשירותי רשת שונים אשר מאפשרים אליהם גישה מרחוק ולא נמצאים או רצים ממחשבו של המשתמש. היכולת לקבל את השירותים האלו מרחוק במהירות גבוהה היא אפשרית הודות לרוחב פס מהיר של תשתית ה- ADSL או הכבלים.

בשנים האחרונות תחום מחשוב ענן מתפתח במהירות מדהימה בגלל החיסכון העצום בעלויות ההפצה, השיווק ופתרון תקלות טכניות בצד הלקוח. גם האינטרנט הסלולארי המהיר ומגוון הטלפונים החכמים שיש בשוק מעודד שימוש במשאבים מרוחקים שלא תלויים בסוג המכשיר או כוח העיבוד שלו.

סוגי מחשוב ענן מוגדרים בעיקר בהתאם למטרה אותה הם משרתים מכיוון שמבחינה טכנית הם דומים למדי זה לזה. למרות זאת, לעיתים עדיין קשה לקבוע גבולות ברורים ביניהם וישנה חפיפה רבה.

תוכנה כשירות

בעבר היינו רגילים לקנות תוכנה מסוימת עבור הבית או המשרד ולהתקין כל עותק על מחשב נפרד לפי מספק העותקים שהינו מורשים להתקין על פי תנאי הרישיון של התוכנה. חברות התוכנה לא הסתפקו בהגבלה זו והיו מוציאות כל שנה גרסה חדשה שדרשה לשלם סכום נוסף בתמורה לזכות לשדרג את הגרסה הקיימת אצלנו אליה.

עם התפתחות שירותי ענן והאינטרנט הסלולארי, חברות התוכנה הבינו אט אט שהמודל הישן כבר לא עובד: אנשים רבים לא מוכנים לשלם כסף כדי להשתמש בתוכנה שהם לא עושים בה שימוש יום יומי או שיש להתקין אותה על כל מכשיר בנפרד, וכך נולד המודל העסקי של תוכנה כשירות.

לפי מודל זה, אנחנו כבר לא משלמים על התוכנה עצמה, אלא על הגישה אליה דרך רשת האינטרנט. חברת התוכנה יכולה לעדכן אותה בצורה תדירה ורציפה מבלי להתייחס כלל למספור גרסאות.

למעשה כך שני הצדדים מרוויחים: הלקוח משלם מחיר מופחת מכיוון שהוא בסך הכול טוען מידע מהשרת ולא משתמש בעותק מקומי של התוכנה, ואילו חברת התוכנה חוסכת בעלויות השיווק וההפצה לחנויות.

בדרך כלל יש ללקוח אפשרות לרכוש מנוי לשימוש חד פעמי או תקופתי בהתאם לצרכיו וכך הוא אינו צריך להתחייב מראש לשימוש ממושך. תוכנות ענן מסוימות מאפשרות למספר משתמשים לעבוד במקביל וכך נחסך הצורך ליצור עוד ועוד גרסאות של אותו המסמך כשכל המשתמשים עובדים על מסמך מאוחד אחד שמתעדכן בזמן אמת.

סוגי מחשוב ענן

תשתית כשירות

מחשוב ענן כתשתית מאפשר למשתמש לעשות שימוש במשאבי המחשב המרוחק לצרכיו ולא בהכרח להריץ תוכנה מסוימת. אחד השימושים הנפוצים ביותר בהקשר הזה הוא עבור גיבוי או גישה לקבצים ממחשב מרוחק.

שימושים אחרים של התשתית יכולים להיות שימוש בכוח המעבד של מחשב חזק יותר מזה שנמצא ברשות הלקוח. עם המעבר של יותר ויותר עסקים בתחום המולטימדיה והבידור הממוחשב לעבודה מבוזרת (מהבית או משרד מרוחק), נראה יותר ויותר שירותי מחשוב ענן המנצלים בעיקר כוח חישוב.

פלטפורמה כשירות

פלטפורמה כשירות היא שילוב של שני סוגי הענן הקודמים כאשר המשתמש מנצל גם כוח חישוב עודף וגם את התוכנה המשתמשת בו. למרות שגם במודל תוכנה כשירות יכול להתבצע עיבוד מרחוק, הרי שבמודל פלטפורמה כשירות, בדרך כלל מדובר בשירותי אינטרנט לסביבות פיתוח המיועדות למתכנתים.

שימושים עתידים של פלטפורמה כשירות כוללים גם הזרמת תכני בידור כגון משחקים וסרטים אינטראקטיביים בהם מתבצע חלק מן העיבוד בשרת המרוחק והמחשב המקומי בדרך כלל שולח רק את פקודות המשתמש (למשל, הזזת הדמות במשחק או בחירת זווית צילום אחרת בסרט).