0
דומיין יד שניה

דומיין יד שניה

מה צריך לבדוק לפני שקונים דומיינים יד שנייה?

שוק הדומיינים מיד שנייה הוא שוק אטרקטיבי מאוד והמחיר של דומיין נחשק במיוחד בעל מילה אחת (לדוגמה – travel.com) יכול להגיע גם למיליוני דולרים. כמובן שרק מעטים יכולים לשלם את המחיר הזה, אבל רבים מאיתנו עדיין יהיו מוכנים לשלם מחיר מכובד עבור דומיין טוב מיד שנייה.

השאלה היא כמובן איך מגדירים דומיין טוב והשאלה היותר חשובה – האם כל דומיין בהכרח שווה את הכסף שרוצים עבורו? לכן, ישנם מספר פרמטרים אותם חשוב לבדוק לפני שקונים את הדומיין עצמו (מלבד האטרקטיביות של המילים שמרכיבות אותו כמובן).

וותק ואינדוקס בגוגל

אין ספק שלוותק של הדומיין יש חשיבות מסוימת כאשר מדברים על קידום אתרים אורגני (SEO), וספציפית מתייחסים לקידום של האתר שיישב על הדומיין בגוגל. בגדול, ככל שדומיין הוא ותיק יותר, כך גוגל מתייחס אליו בצורה טובה יותר.

דבר אחד שיש לקחת בחשבון הוא שאם על הדומיין לא היה שום אתר וגוגל לא אינדקס אותו, הגיל שלו לא באמת משנה, ומבחינת גוגל הוא שווה ערך לדומיין שנקנה אתמול. הדבר עלול לקרות במצבים בהם הדומיין מציג דף גנרי עם פרסומות במטרה לעשות ממנו רווח, מצב בו גוגל לא מתחייבים לאנדקס את הדומיין.

בכל אופן, על מנת לבדוק אם הדומיין מאונדקס בגוגל, יש להשתמש בפקודה site:domain.net.il אם מוחזרות אפס תוצאות, סימן שגוגל לא מכיר בדומיין ולכן הוותק שלו לא ממש משנה…

האם היה על הדומיין אתר שנענש?

המצב פה די דומה למקרה שהצגנו קודם לכן, רק שכאן מדובר על אתר שנענש בצורה ידנית או בצורה אוטומטית ולכן הסיכוי שלו לחזור לתוצאות החיפוש למקום גבוה הוא נמוך יותר גם אם הקמתם עליו אתר נהדר.

אפשר אמנם לנסות ולשלוח לגוגל בקשת מחילה דרך ה – Search Console או לנסות ולמחוק את הקישורים הבעייתיים שגורמים לדירוג הנמוך שלו, אבל אין שום סיבה לעשות את כל עבודת הפרך הזו, ועדיף לחפש דומיין אחר.

אתר נלווה לדומיין

השאלה אם אתר אינטרנט שווה את מחירו ומה הם הפרמטרים לפיהם מודדים את כדאיות הקנייה של אתר יד שנייה היא נושא למאמר או כמה מאמרים נוספים, אבל יש כמה דברים שכדאי לדעת : קניית דומיין ביחד עם אתר אינטרנט (מה שקורה לרוב עם אתרים יד שנייה) מוצלח יכולה להניב לכם יותר רווחים פוטנציאלים, ובמיוחד אם מדובר באתר גדול עם הרבה תנועה ומודל כלכלי יציב (למשל, הצגת פרסומות או מכירת מוצרים).

מן הצד השני, אם לאתר יש שם רע ברשת או תלונות של גולשים אודותיו, הוא עלול להיות לכם לרועץ וזה עוד דבר שכדאי לבדוק באמצעות גוגל.

קישורים נכנסים

גם אם לא קונים אתר ביחד עם הדומיין, קישורים נכנסים לדומיין יד שנייה בדרך כלל מציינים שעל הדומיין היה אתר פעיל עד לפני זמן מה. עם זאת, לא בטוח שהקישורים הללו הם בהכרח איכותיים וזהו דבר אותו יש לבדוק באמצעות כלים כמו Moz או Majestic ולהעריך את טיבם של הקישורים. אם אכן יש לדומיין הרבה קישורים איכותיים, הרי שלדומיין יהיה יותר “כוח” בגוגל ויהיה יותר קל לקדם אותו בעתיד.

חשוב גם לבדוק לאן בדיוק הקישורים הללו מפנים, מכיוון שאם הם מפנים לעמודים שכבר לא קיימים באתר (במידה והאתר כולו נמחק), צריך ליצור עמודים דומים מחדש או לבצע הפניה מסוג 301 (פחות מומלץ, למרות שלפעמיים אין בררה…).

במידה והאתר שלכם עוסק בנושא שונה מטקסט הקישור של הקישורים הללו, אתם עדיין יכולים ליצור קשר עם בעלי האתרים שהקישורים האלו יושבים אצלם ולנסות לבקש מהם לשתול קישורים חדשים ורלוונטיים או לכתוב להם מאמרים שעוסקים בנושא החדש של האתר.

סיומת הדומיין

בנוגע לסיומת הדומיין, בדרך כלל אין בעיה מכיוון שהסיומות הנפוצות הן .net, .com ,co.il ו – .org (או .org.il). אם מישהו מציע לכם אתר בסיומת אחרת כמו אחת מהסיומות החדשות של ICANN (כמו .win או .site), חשבו היטב האם הדומיין מתאים לכם מכיוון שאנשים לפעמיים מתקשים בהקלדה או בזכירה של דומיין שכזה.

דומיין יד שניה

הדומיין עצמו (החלק שלפני הסיומת)

בשוק הדומיינים מיד שנייה יש הרבה מאוד דומיינים ארוכים מכיוון שהרבה אנשים מנסים לתפוס אותם במידה והם נכשלו בקניית דומיינים קצרים יותר. אתם לעומת זאת תמיד צריכים לשאוף לקנות את הדומיינים הקצרים יותר : הם לא רק נראים יותר טוב בגוגל, אלא שגם יותר קל להקליד ולזכור אותם.

אם הדומיין כולל מילות מפתח, אפשר להריץ אותן במתכנן מילות המפתח ולראות האם יש להן פופולאריות גבוהה (נפח חיפוש גבוה), מה שכמובן מעלה את הערך שלו.

סימנים רשומים

שוב פעם, הרבה מאוד אנשים שתופסים דומיינים, עושים זאת תוך כדי הפרה של זכויות יוצרים מתוך רצון לקפוץ על הצלחה של מותג או שם ידועים. הבעיה היא שזה עלול לסבך אתכם בצרות משפטיות ולכן לא כדאי לכם לנסות ולקפוץ על הרכבת הזו גם אם זה נשמע מפתה.

במקרים אחרים בהם יש תכנים המפרים זכויות יוצרים באתר שנמצא על הדומיין, הוא עלול לקבל אזהרת DMCA (חוק המילניום הדיגיטאלי) ולרדת בתוצאות החיפוש או לעוף מהן לגמרי. זה אמנם פחות רלוונטי לאתרים בארץ, אבל מאוד רלוונטי לאתרים בחו”ל (שחלקם בעצמם הם אתרי ספאם).

אפשר להשתמש בכלי הזה מגוגל על מנת לבדוק זאת (הקישו את שם הדומיין בתיבת החיפוש).

האם יש לכם את הזמן והיכולת לבנות על הדומיין אתר טוב?

זה אולי נשמע טריוויאלי, אבל אם אין לכם את הזמן או היכולת לבנות על הדומיין אתר טוב ואתם רוצים להשתמש בו רק לצרכי קידום ולבנות עליו אתר או בלוג עם כמה מאמרים בלבד, עשו לעצמכם טובה ואל תזרקו את הכסף שלכם לפח. הסיכוי שתצליחו לקדם את האתר רק בגלל שיש בדומיין שלו מילות מפתח הם קלושים.

כמובן שגם במצב בו אין לכם את היכולת לבנות אתר טוב על הדומיין, אתם עדיין יכולים להרוויח ממכירת הדומיין שוב, אבל בשביל להרוויח בצורה זו, אתם צריכים אורך נשימה ולדעת כיצד להתמקח על המחיר.

בסופו של דבר, אחרי שתשקללו את כל הפרמטרים האלו, תהיה לכם הערכה הרבה יותר טובה האם הדומיין שווה את הכסף שמבקשים עבורו וכמה זמן בדיוק תצטרכו להשקיע על מנת לקדם אותו בגוגל.

מידע נוסף על רישום דומיין :